ALLAH KELİMESİ
“Allah
(c.c) esmasıyla malum, sıfatlarıyla muhat, Zatıyla mevcud-u mechûl olan bir
Zât-ı Ecell-i Â'lâ'dır.”
“Allah
ismi Allah'ın “Zât ismi'dir””İsm-i Celâl”dir.”Lafzâtullah”dır. ”İsm-i
Hassı”dır. Sair bütün sıfat ve isimleri içinde olan “İsm-i Câmî”sidir.
-Allah
lafzı'nın bütün harfleri Allah'a delâlet eder ve ifade ederler:
Başta
“elif”tek başına Allah'ın adını remz eder. Arap edebiyatında ,lügaZ sanatında
harflerin belli manalara remz ettiğini biliyoruz. Evet (l) elif Allah'a delalet
eder.
Allah
kelimesini elifsiz olarak ele aldığımız zaman,”Lillâh”kalır ki, yine Allah'ı
ifade eder.
”Lillâh”
daki,”lâm”ı kaldırdığımız zaman “lehü”kalır ki yine Allah'a işaret eder.
“Lehü”nün
başında ki, ikinci ”lâm”ıda kaldırdığımız zaman,”Hü”kalır ki yine “O”demek ve
Allah'a işaret eder.
-Kur'an'ı
Kerimde, Allah'ın isimleri içinde en çok geçen ismi “ALLAH”ismidir.
“Allahü”olarak;980
defa,
“Allahe”olarak;592
defa,
“Allahi”olarak;1125
defa
Toplam
olarak 2697 defa geçmektedir.
Kur'an'ı
Kerimde “Allah” kelimesinin önünde başka bir İsm-i İlahî geçmemektedir. Bu da
“Allah”ismine ihtiram'dır. Sadece “Hüve”öne geçer. O da “hüve”nin hava gibi her ismin içine girebilmesindendir. Zaten
“Hüve”Allah'ın isimlerinden değildir. Sadece zamir olarak kullanıllır.
ӿӿ ALLAH
Acaba “Allah”kelimesi'nin aslı
nedir?hangi kelimelerden türemiştir? Çünki her
kelimenin bir kökü, bir aslı vardır. O kelimeden iştikâk eder.
“Allah” kelimesinin oluşumu,meydana
gelmesiyle âlâkalı pek çok tesbitlerden özellikle iki tanesi dikkat çekiyor. Veya bütün bu
tesbitleri iki ana gurupta toplayabiliriz.:
”Allah”
kelimesi ile alâkalı iki ana görüş
vardır:
1-)
Kelimenin her hangi bir kökten türemiş olmayıp sözlük manası taşımadığı ve
gerçek mâ'budun özel adını teşkil ettiği,yahut sözlükte bir anlamı olsa
bile,gerçek mâ'buda ad olunca bu anlamını kaybettiği şeklinde ki kanaat ve
tesbit benimsenmektedir.
2-)
Kelimenin çeşitli köklerden türemiş olabileceğini söyleyenler de vardır.
Bu
ikinci guruba göre:
1-)
”İlah” kelimesinden türemiş olup, başına harf-i tarif getirilmiştir. Bir
taraftan El-ilâh şeklinde dildeki yerini almışken,diğer taraftan kullanım
sırasında dile kolaylık sağlamak maksadıyla asıl kelimenin hemzesi kaldırılmış
lâm'lar birleştirilmiş (idğam yapılmış)ve azamet ifade eden kalın bir ses
verilerek Allah tarzında okunmuştur.
2-)
”İlâh” kelimese ise;”ABADE” manasında “ELEHE-YÊLEHÜ”den iştikâk ederek “Allah”
kelimesi olarak ifade edilmiştir. Yani “Ma'bud-u Hakiki” sadece O'dur. Kulluk
sadece O'na layıktır manalarına gelir.
3-)
”İlâh” kelimesi “hayret ve şaşkınlık içinde
kalmak ,gönülden bağlanıp,sığınmak manasındaki “ELİHE-YÊLEHÜ” veya
“VELİHE-YEVLEHÜ” kökünden ism-i mef'ul manasında bir mastar olup
“tapınılan,yüceliğinin karşısında hayrete düşülen,gönülden bağlanılıp sığınılan”manalarını
ifade eder.
4-)
”İlâh” kelimesi:”Gizlenmek,duyu idrâkinin fevkinde olmak “anlamında ki
“LEHE-YELÎHÜ”kökünden “leyh-lâh” kelimesinden türemiş olup ,”duyu idrâkinin
ötesinde bulunan demektir.”LEHÜ” kelimesinin başına harf-i ta'rif getirilmiş ve “lâm” ile birleştirilmiş ve Allah kelimesi
meydana gelmiştir.
“Allah”kelimesi
hakkında çok özet bir malumat sundum.Allah'ın ZAT, SIFAT, ŞE'N ve ESMA'sıyla
alakalı geniş malumat daha sonra aktarılabilir.
Başka kelam kitaplarından ve Risal-i
Nurlardan da bakabilirsiniz.
Necdet İÇEL
Yorumlar
Yorum Gönder