Ana içeriğe atla

EBCED VE CİFR
Tarihin çok eski devirlerinde özellikle aramiceden kaynaklanarak devam edegelen ebced ve cifir ilmi Efendimiz A.S dan önce yahudiler tarafındanda kullanılmıştır.
Süryanice ve İbranice de özellikle BAbil medeniyetinde zirveye ulaşmıştır.Efendimiz A.S ın Hz.Ali’ye İbranice yi öğrenmesini tavsiye ettikten sonar bu ilim Hz.Ali Efendimiz tarafındanda öğrenilmiştir. Hz.Ali Efendmizin Kur’an-ı Kerim ve Hadis-I Şeriflerdeki gelecekle ve geçmişle alakalı sırrı işaretleri keşfetmiş ve bunu sütten kesilmiş kuzu derilerine yasmak suretiyle gelecek nesillere intikal ettirmiştir.İşte bu ilim ebced hesabına dayalı cifir ilmidir.
Cifir ilmi harflere tayin edilen sayıların hesaplanarak,gelecekteki ve geçmişteki olaylara tarih düşürme ilminin adıdır.
Cifir ismi ebced hesabından farkıdır.Ebced hesaplama metodu, cifir ise bu ilmin adıdır.Harflere verilen değerlerin ebced ile başlamasından dolayı ,cifir ilminin hesaplamasına ebced denmiştir.Ebced ile cifir birbirini tamamlayan iki ana unsurdan ibarettir.
Cifir ilmi aslında cefr kökünden gelir.Cefr kelimesinin manası ise ; ‘sütten kesilmiş kuzu derisi’ manasındadır.Yukarıda ifade edildiği gibi Hz.Ali Efendimiz Kur’an dan aldığı gizli,sırlı gayb ilimlerini,cefr diye ifade edilen sütten kesilmiş kuzu derisine yazdığı için bu ilme cifir veya cefr ilmi denmiştir.
Bugün bütün dünyada özellikle Avrupa da kullanılan bu cefr ilmiyle alakalı bazı değerlendirme ve tespitleri sizlerle paylaşmak istiyorum.
 'Diller için Ortak Avrupa Referans Çerçevesi' (CEFR) , Avrupa Konseyi tarafından kurulmuş bir referanstır. Farklı dil seviyelerini derecelendirmek için Avrupa standardı olarak kabul edilmiştir. 
CEFR, bir yabancı dili ne kadar iyi konuşup anladığınızı göstermenin bir yöntemidir. Yabancı Dil Öğretmede Amerikan Konseyi Yeterlilik İlkeleri (ACTFL), Kanada Dil Kriterleri (CLB) ve Kuruluşlararası Dil Tartışma Masası (ILR) dâhil olmak üzere benzer amaçlara sahip birkaç çerçeve bulunmaktadır. CEFR, belirli hiçbir dil sınavına bağlı değildir.
CEFR, bir Avrupa ölçütüdür ve özellikle herhangi bir Avrupa diline uygulanacak şekilde tasarlanmıştır. Böylece (varsa) İngilizce, Almanca ya da Estonyaca seviyenizi tanımlamak için kullanılabilmektedir.
Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı (CEFR), dilde yeterlilik seviyesini ölçmek için uluslararası bağlamda tanınmış bir standarttır. CEFR Avrupa çapında geniş ölçüde kabul edilmiştir ve dünya çapında git gide daha yaygın hale gelmektedir. EF SET, şu anda başlangıçtan yeterlilik seviyesine kadar tüm seviyeleri CEFR'ye uygun olarak ölçebilen tek standart İngilizce sınavıdır. Diğer standart İngilizce sınavları bazı yeterlilik seviyelerini ölçebilir ama tam CEFR kapsamını ölçemez.
CEFR ve EF SET
Cefr, yabancı dile hakim olma konusunda altı seviyeden oluşmaktadır ve EF SET şu şekilde seviyelendirilmektedir:https://media.efset.org/~/media/centralefcom/efset/2017/Level/card/a-2.svg https://media.efset.org/~/media/centralefcom/efset/2017/Level/card/b-1.svg https://media.efset.org/~/media/centralefcom/efset/2017/Level/card/b-2.svg https://media.efset.org/~/media/centralefcom/efset/2017/Level/card/c-1.svg https://media.efset.org/~/media/centralefcom/efset/2017/Level/card/c-2.svg
CEFR nasıl oluştu?
CEFR, Avrupa Konseyi tarafından 1990'larda tüm Avrupa ülkelerindeki dil öğretmenleri arasında işbirliği sağlama amacı doğrultusunda yürütülen daha geniş kapsamlı çabanın bir parçasıdır. Avrupa Konseyi, aynı zamanda da adaylarının dil konusundaki yeterliliğini değerlendirmek isteyen işverenlerin ve eğitim kurumlarının bu konudaki açıklığını arttırmak istemiştir. Bu çerçeve, hem öğretimde hem de değerlendirmede kullanılmak üzere oluşturulmuştur.
Belirli bir sınava bağlı kalmaktansa, CEFR adında belirli bir yeterlilik seviyesindeki bir yabancı dil kullanırken sergileyebileceğiniz işlevleri sıralayan bir yapılabilecekler listesi oluşturulmuştur. Örneğin, B1 seviyesinin yapılacaklar listesindeki maddelerden biri şudur: "Bilindik ya kişisel olarak ilgilenilen konularda basit ve ilişkili metin üretebilir." Herhangi bir yabancı dil öğreten bir öğretmen, bu yapılabilecekler listesini kullanarak sizi değerlendirip dersleri tasarlayarak eksik bilgilerinizi tamamlayabilir.
CEFR'yi kim kullanır?
CEFR, Avrupa'da hem devlet okulu hem de özel dil okulları tarafından dil öğretimi konusunda kapsamlı olarak kullanılmaktadır. Birçok ülkede yabancı dil öğretiminde kullanılan önceki seviye belirleme sistemlerinin yerini almıştır. Avrupa'daki birçok eğitim bakanı, ikincil eğitim seviyesini bitiren tüm öğrenciler için açık bir CEFR tabanlı hedefe sahiptir. Örneğin, birinci yabancı dilde B2 ve ikincisinde B1 seviyesinde olmaları. İş arayan bir sürü Avrupalı yetişkin, İngilizce seviyesini ifade etmek için TOEIC gibi standart bir sınav puanını kullanmaktadır.
Avrupa dışında CEFR ilkelerinin uygulanması çok daha dar kapsamlıdır, ancak yine de Asya ve Latin Amerika'daki birkaç ülke kendi eğitim sistemine adapte etmiştir.
CEFR neden önemli?
CEFR, Avrupa'da özellikle de akademik ortamda yabancı bir dildeki yeterliliğinizi tanımlamak için gittikçe daha da çok standartlaşmakta olan bir yöntemdir. Çoğu Avrupalı gibi birden fazla dil öğrenmişseniz, CEFR özgeçmişinizde iki ya da daha fazla dili göstermek için uygun ve standart bir yöntemdir. CEFR, Avrupa'daki okul ve üniversitelerde kullanılan standart çerçevedir ve ön koşulsuz kullanılabilmektedir.
Ancak CEFR, şirket ortamında o kadar geniş ölçüde anlaşılmamaktadır. CEFR'yi özgeçmişinizde profesyonel nedenlerle kullanmaya karar vermişseniz; bir seviye göstergesi, standart bir sınav puanı ve dil yeteneklerinizi kullanmış olduğunuz durumların örneklerini (yurt dışı eğitimi, yurt dışında çalışma vs.) eklemek için en iyi yöntemdir.
CEFR seviyemi nasıl belirleyebilirim?
CEFR seviyenizi belirlemenin en iyi yolu, iyi tasarlanmış bir sınava katılmaktır. EF SET İngilizcede en iyi tercihtir, çünkü internetten ücretsiz şekilde ulaşılabilir ve CEFR ile uyumlu ilk sınavdır. 50 dakikanızı ayırıp sınavı tamamlayarak CEFR seviyenizi öğreneceksiniz.
Diğer Avrupa dillerindeki CEFR seviyenizi öğrenmeniz için, genel değerlendirme sınavlarını kullanabilirsiniz. Dile bağlı olarak farklı bir sınava katılmanız gerekecektir. Avrupa dilinin resmi kurumuna göz atın. Örneğin: Fransızca için Alliance Française, İspanyolca için Instituto Cervantes ya da Almanca için Goethe Institute. Avrupa haricindeki dillerindeki seviyenizi CEFR seviyeleri ile belirlemek pek yaygın bir durum değildir.
CEFR ne gibi eleştiriler aldı?
Birçok eğitimci, seviyelerinin genişliği sebebiyle CEFR'yi eleştirdi. Altı seviyenin her biri geniş yelpazede yetenek ve beceri sınıfı içermektedir. Henüz B1 seviyesine ulaşmış olan bir öğrenci, B2 seviyesine erişmekte olan ama henüz bu seviyedeki becerilere sahip olmayan bir kişinin epey bir gerisindedir. Ancak her iki öğrenci de B1 seviyesinde olarak ifade edilir. Pratik şekilde düşünecek olursak, öğretmenlerin ders ve değerlendirmeleri tasarlamaları için bu altı seviyenin her birisini daha küçük alt seviyelere bölmeleri gerekmektedir.
Avrupa'nın dışındaki birçok ülkede halihazırda geniş kapsamda adapte edilmiş bir sınav bulunmaktadır. Mevcut değerlendirme sınavlarına uymayan farklı bir seviye değerlendirme çerçevesine geçmenin iyi bir fikir olmadığını düşünmüşlerdir. Özellikle İngilizce'de en geniş ölçüde adapte edilmiş standart değerlendirme sınavları CEFR'ye uymamaktadır

       
6 CEFR DİL SEVİYESİ NEDİR?


       Bu araç, becerilerinizi 6 seviyeye göre bir ölçekte değerlendirmenize olanak tanır: 
https://polyglotclub.com/image/help/14962276162.jpg
A1 (ACEMİ)

 A1 seviyeleri şunları A1 :
- Somut ihtiyaçların karşılanmasına yönelik çok basit cümleleri anlamak ve kullanmak,
- Kendilerini ve başkalarını tanıtmak ve yaşadıkları yer, tanıdıkları ve sahip oldukları şeyler gibi kişisel ayrıntılar hakkında soru sormak ve cevaplamak,
- Diğer kişi yavaş ve net bir şekilde konuşursa ve yardım etmeye hazır olduğunda basit bir şekilde etkileşim kurar. 

A2 (İLK)
       A2 seviyeleri şunları A2 :
       - Çocuğa en yakın alanlarla ilgili cümleleri ve sıklıkla kullanılan ifadeleri (ör. Kişisel ve aile bilgisi, alışveriş, yerel coğrafya, istihdam) anlamak,
 - Bilinen ve rutin konularda basit ve doğrudan bilgi alışverişi gerektiren basit ve rutin görevlerde iletişim kurmak,
- Kendi geçmişi, acil çevre ve derhal gereksinim duyulan alanlardaki konuların basit terimlerle ilgili açıklamalarını yapmak. 

B (BAĞIMSIZ KULLANICI)
B1 (orta düzey)
B1 seviyeleri şunları B1 :
- iş, okul, boş zaman vb. Gibi düzenli olarak karşılaşılan bildik konularda açık standart girişin ana noktalarını anlayın,
- Dilin konuşulduğu bir bölgede seyahat ederken çoğu durumda durumlarla başa çıkma,
- Bilinen veya kişisel ilgi alanına giren konularda basit bir bağlantı metni üretmek,
- Tecrübeleri, olayları, hayalleri, umutları ve hırsları tanımlayın ve kısaca fikir ve planlar için nedenler ve açıklamalar gösterin.
B2 (Üst ara madde)
B2 seviyeleri şunları B2 :
- Karmaşık metnin, somut ve soyut konulardaki ana fikirlerini, uzmanlık alanındaki teknik tartışmalar da dahil olmak üzere anlamak;
- Her iki taraf için de zorlamadan mümkün olan yerli konuşmacılarla düzenli etkileşime giren akıcılık ve kendiliğindenlilik derecesi ile etkileşim kurmak,
- geniş bir konu yelpazesinde açık ve detaylı metinler üretmek ve çeşitli seçeneklerin avantaj ve dezavantajlarını veren bir konunun görüşünü açıklamak.
C (YETKIN KULLANICI)

C1 (etkili operasyonel yeterlik veya ileri düzey)

          C1 düzeyleri:
- çok çeşitli zorlayıcı, uzun maddeleri anlayın ve örtük anlamı tanımak,
- Açıklamaları çok fazla araştırmadan akıcı ve kendiliğinden fikirleri ifade etmek,
- Sosyal, akademik ve mesleki amaçlar için dil esnek ve etkili bir şekilde kullanın,
- Kompleks konular üzerinde net, iyi yapılandırılmış, detaylı metinler üretir ve örgütsel kalıpların, bağlayıcıların ve bağlayıcı cihazların kontrollü kullanımını gösterir. 

C2- (USTALIK VEYA YETERLİLİK)
C2 :
- Hemen hemen her şeyi dinleyen veya duyanla rahatlayın,
- farklı konuşulan ve yazılı kaynaklardan gelen bilgileri özetleyerek, tartışmaları ve hesapları tutarlı bir sunumda yeniden oluşturun,
- En karmaşık durumlarda bile, kendiliğinden, çok akıcı ve kesin olarak, daha ince tonları ayırt etme ifade eder. 

                                                  ●●●●●
                                                                                Necdet İÇEL

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

                                  HURÛF-EBCED-CİFİR Harflerle rakamlarda tabiat ve hadiseleri etkileme gücünün bulunduğu veya bunların gaybdan haber vermede yararlı olduğu iddiasına dayanan sözde bir ilim. Literatürde daha çok ilmü’l-hurûf olarak geçmektedir. Gizli anlamlar içerdiği kabul edilen harflerin insana ve tabiata tesir ettiği inancına eski Mısır, Yakındoğu ve Hint uygarlıklarında, daha sonraları yahudi, hıristiyan ve İslâm kültürlerinde rastlamak mümkündür. Grek filozofları arasında da bu telakki zaman zaman kabul görmüştür. Nitekim Pisagor , âlemin ilk prensibinin aralarında bir düzen ve uyum bulunan sayılar olabileceğini ileri sürmüştür. Kaynaklarda Aristo’nun bile sayı ve harflerin esrarıyla ilgili bir eser yazdığı kaydediliyorsa da Arapça’da Kitâbü’s-Siyâse fî tedbîri’r-riyâse denilen bu kitabın uydurma...
                         BEŞİNCİ LEM’A   “…HASBÜNALLÂHU VE Nİ’MEL VEK Ȋ L” (Âl-İ İmran:173)        “Onlar (o mü’minler) öyle kimselerdir ki, halk kendilerine; ‘Düşmanınız olan insanlar size karşı ordu toplamışlar, onlardan korkun!’ dediklerinde, 
 bu söz onların imanlarını arttırdı ve Allah bize yeter, O ne güzel vekildir! dediler.” 
 (Âl-i İmrân:173) Üstad hazretleri Risale-i Nur’u te’lif ederken bazı yerleri isim verdği halde telif etmemiştir.Bunlardan birtanesi de 5.Lem’adır.Keşke 5.Lem’ayı te’lif etseydi ve İbrahim aleyhisselâmın “ hasbî ve halîl olma” kahramanlığını bütün yönleriyle öğrenme şansına sahip olabilseydik. Çünkü bizim mesleğimiz (21.Lem’ada da anlatıldığı gibi) haliliyedir.Halil olan da ‘Halilullah’ makamının sahibi Hz.İbrahim aleyhisselâmdır. Halîlullah olan (Allah’ın dostu) İbrahim aleyhisselâm, hasbî’ni...
HELÂK OLMA SEBEPLERİ Hz. Nuh aleyhisselam devrinden günümüze kadar pek çok kavimler helâk olmuşlardır. Allah onların yerine başkalarını getirmiş ve bu kanun sünnetullah olarak, cebri determinizm içerisinde devrimize kadar devam etmiş gelmiştir. Aynı sebepler aynı sonuçları doğurur prensibiyle diyebiliriz ki, daha önceki kavimleri helâk eden sebepler ne ise, bugün de aynı sebepleri yaşayanların da sonuçları benzeri gibi olacaktır. Allah’ın gücü, kavimleri helâk ettiği gibi aynı sebepleri yaşayan bugünkü toplumları helâk etmeye de gücü yeter: “De ki: Allah’ın gökten ve yerden size azap göndermeye gücü yeter…” (En’am:65) Allah kavimlerin başına felâketler gönderirken -hâşâ- Onlar’a zulmetmez: “Şüphesiz ki, Allah insanlara hiçbir şekilde zulmetmez. Fakat insanlar kendilerine zulmederler…” (Yunus:44) Helâk olanlar şu sebeplerle helâk olmuşlardır: Helâk olmanın en önemli ve birinci sebebi bütün çeşitleriyle zulümdür. Özellikle idareciler halkına zulmediyorlarsa felâketleri...