EBCED
VE CİFR
Tarihin çok eski devirlerinde
özellikle aramiceden kaynaklanarak devam edegelen ebced ve cifir ilmi Efendimiz
A.S dan önce yahudiler tarafındanda kullanılmıştır.
Süryanice ve İbranice de
özellikle BAbil medeniyetinde zirveye ulaşmıştır.Efendimiz A.S ın Hz.Ali’ye
İbranice yi öğrenmesini tavsiye ettikten sonar bu ilim Hz.Ali Efendimiz
tarafındanda öğrenilmiştir. Hz.Ali Efendmizin Kur’an-ı Kerim ve Hadis-I Şeriflerdeki
gelecekle ve geçmişle alakalı sırrı işaretleri keşfetmiş ve bunu sütten
kesilmiş kuzu derilerine yasmak suretiyle gelecek nesillere intikal
ettirmiştir.İşte bu ilim ebced hesabına dayalı cifir ilmidir.
Cifir ilmi harflere tayin
edilen sayıların hesaplanarak,gelecekteki ve geçmişteki olaylara tarih düşürme
ilminin adıdır.
Cifir ismi ebced hesabından
farkıdır.Ebced hesaplama metodu, cifir ise bu ilmin adıdır.Harflere verilen
değerlerin ebced ile başlamasından dolayı ,cifir ilminin hesaplamasına ebced
denmiştir.Ebced ile cifir birbirini tamamlayan iki ana unsurdan ibarettir.
Cifir ilmi aslında cefr
kökünden gelir.Cefr kelimesinin manası ise ; ‘sütten kesilmiş kuzu derisi’
manasındadır.Yukarıda ifade edildiği gibi Hz.Ali Efendimiz Kur’an dan aldığı
gizli,sırlı gayb ilimlerini,cefr diye ifade edilen sütten kesilmiş kuzu
derisine yazdığı için bu ilme cifir veya cefr ilmi denmiştir.
Bugün bütün dünyada özellikle
Avrupa da kullanılan bu cefr ilmiyle alakalı bazı değerlendirme ve tespitleri
sizlerle paylaşmak istiyorum.
'Diller için
Ortak Avrupa Referans Çerçevesi' (CEFR) , Avrupa Konseyi tarafından
kurulmuş bir referanstır. Farklı dil seviyelerini derecelendirmek için Avrupa
standardı olarak kabul edilmiştir.
CEFR, bir yabancı dili ne kadar
iyi konuşup anladığınızı göstermenin bir yöntemidir. Yabancı Dil Öğretmede
Amerikan Konseyi Yeterlilik İlkeleri (ACTFL), Kanada Dil Kriterleri (CLB) ve
Kuruluşlararası Dil Tartışma Masası (ILR) dâhil olmak üzere benzer amaçlara
sahip birkaç çerçeve bulunmaktadır. CEFR, belirli hiçbir dil sınavına bağlı
değildir.
CEFR, bir Avrupa ölçütüdür ve
özellikle herhangi bir Avrupa diline uygulanacak şekilde tasarlanmıştır.
Böylece (varsa) İngilizce, Almanca ya da Estonyaca seviyenizi tanımlamak için
kullanılabilmektedir.
Avrupa
Dilleri Ortak Çerçeve Programı (CEFR), dilde yeterlilik seviyesini ölçmek için
uluslararası bağlamda tanınmış bir standarttır. CEFR Avrupa çapında geniş
ölçüde kabul edilmiştir ve dünya çapında git gide daha yaygın hale gelmektedir.
EF SET, şu anda başlangıçtan yeterlilik seviyesine kadar tüm seviyeleri CEFR'ye
uygun olarak ölçebilen tek standart İngilizce sınavıdır. Diğer standart
İngilizce sınavları bazı yeterlilik seviyelerini ölçebilir ama tam CEFR
kapsamını ölçemez.
CEFR ve EF SET
Cefr, yabancı
dile hakim olma konusunda altı seviyeden oluşmaktadır ve EF SET şu şekilde
seviyelendirilmektedir:






CEFR nasıl
oluştu?
CEFR, Avrupa
Konseyi tarafından 1990'larda tüm Avrupa ülkelerindeki dil öğretmenleri
arasında işbirliği sağlama amacı doğrultusunda yürütülen daha geniş kapsamlı
çabanın bir parçasıdır. Avrupa Konseyi, aynı zamanda da adaylarının dil
konusundaki yeterliliğini değerlendirmek isteyen işverenlerin ve eğitim
kurumlarının bu konudaki açıklığını arttırmak istemiştir. Bu çerçeve, hem
öğretimde hem de değerlendirmede kullanılmak üzere oluşturulmuştur.
Belirli bir
sınava bağlı kalmaktansa, CEFR adında belirli bir yeterlilik seviyesindeki bir
yabancı dil kullanırken sergileyebileceğiniz işlevleri sıralayan bir
yapılabilecekler listesi oluşturulmuştur. Örneğin, B1 seviyesinin yapılacaklar
listesindeki maddelerden biri şudur: "Bilindik ya kişisel olarak
ilgilenilen konularda basit ve ilişkili metin üretebilir." Herhangi bir
yabancı dil öğreten bir öğretmen, bu yapılabilecekler listesini kullanarak sizi
değerlendirip dersleri tasarlayarak eksik bilgilerinizi tamamlayabilir.
CEFR'yi kim
kullanır?
CEFR,
Avrupa'da hem devlet okulu hem de özel dil okulları tarafından dil öğretimi
konusunda kapsamlı olarak kullanılmaktadır. Birçok ülkede yabancı dil
öğretiminde kullanılan önceki seviye belirleme sistemlerinin yerini almıştır.
Avrupa'daki birçok eğitim bakanı, ikincil eğitim seviyesini bitiren tüm
öğrenciler için açık bir CEFR tabanlı hedefe sahiptir. Örneğin, birinci yabancı
dilde B2 ve ikincisinde B1 seviyesinde olmaları. İş arayan bir sürü Avrupalı
yetişkin, İngilizce seviyesini ifade etmek için TOEIC gibi standart bir sınav
puanını kullanmaktadır.
Avrupa
dışında CEFR ilkelerinin uygulanması çok daha dar kapsamlıdır, ancak yine de
Asya ve Latin Amerika'daki birkaç ülke kendi eğitim sistemine adapte etmiştir.
CEFR neden
önemli?
CEFR,
Avrupa'da özellikle de akademik ortamda yabancı bir dildeki yeterliliğinizi
tanımlamak için gittikçe daha da çok standartlaşmakta olan bir yöntemdir. Çoğu
Avrupalı gibi birden fazla dil öğrenmişseniz, CEFR özgeçmişinizde iki ya da
daha fazla dili göstermek için uygun ve standart bir yöntemdir. CEFR,
Avrupa'daki okul ve üniversitelerde kullanılan standart çerçevedir ve ön
koşulsuz kullanılabilmektedir.
Ancak CEFR,
şirket ortamında o kadar geniş ölçüde anlaşılmamaktadır. CEFR'yi özgeçmişinizde
profesyonel nedenlerle kullanmaya karar vermişseniz; bir seviye göstergesi,
standart bir sınav puanı ve dil yeteneklerinizi kullanmış olduğunuz durumların
örneklerini (yurt dışı eğitimi, yurt dışında çalışma vs.) eklemek için en iyi
yöntemdir.
CEFR
seviyemi nasıl belirleyebilirim?
CEFR
seviyenizi belirlemenin en iyi yolu, iyi tasarlanmış bir sınava katılmaktır. EF
SET İngilizcede en iyi tercihtir, çünkü internetten ücretsiz şekilde
ulaşılabilir ve CEFR ile uyumlu ilk sınavdır. 50 dakikanızı ayırıp sınavı
tamamlayarak CEFR seviyenizi öğreneceksiniz.
Diğer Avrupa
dillerindeki CEFR seviyenizi öğrenmeniz için, genel değerlendirme sınavlarını
kullanabilirsiniz. Dile bağlı olarak farklı bir sınava katılmanız gerekecektir.
Avrupa dilinin resmi kurumuna göz atın. Örneğin: Fransızca için Alliance
Française, İspanyolca için Instituto Cervantes ya da Almanca için Goethe
Institute. Avrupa haricindeki dillerindeki seviyenizi CEFR seviyeleri ile belirlemek
pek yaygın bir durum değildir.
CEFR ne gibi
eleştiriler aldı?
Birçok eğitimci, seviyelerinin genişliği sebebiyle CEFR'yi eleştirdi. Altı
seviyenin her biri geniş yelpazede yetenek ve beceri sınıfı içermektedir. Henüz
B1 seviyesine ulaşmış olan bir öğrenci, B2 seviyesine erişmekte olan ama henüz
bu seviyedeki becerilere sahip olmayan bir kişinin epey bir gerisindedir. Ancak her iki öğrenci de B1
seviyesinde olarak ifade edilir. Pratik şekilde düşünecek olursak,
öğretmenlerin ders ve değerlendirmeleri tasarlamaları için bu altı seviyenin
her birisini daha küçük alt seviyelere bölmeleri gerekmektedir.
Avrupa'nın
dışındaki birçok ülkede halihazırda geniş kapsamda adapte edilmiş bir sınav
bulunmaktadır. Mevcut değerlendirme sınavlarına uymayan farklı bir seviye
değerlendirme çerçevesine geçmenin iyi bir fikir olmadığını düşünmüşlerdir.
Özellikle İngilizce'de en geniş ölçüde adapte edilmiş standart değerlendirme
sınavları CEFR'ye uymamaktadır
6 CEFR DİL SEVİYESİ NEDİR?
Bu araç, becerilerinizi 6 seviyeye göre bir ölçekte değerlendirmenize olanak tanır:

A1 (ACEMİ)
A1 seviyeleri
şunları A1 :
- Somut ihtiyaçların karşılanmasına yönelik çok basit cümleleri anlamak ve kullanmak,
- Kendilerini ve başkalarını tanıtmak ve yaşadıkları yer, tanıdıkları ve sahip oldukları şeyler gibi kişisel ayrıntılar hakkında soru sormak ve cevaplamak,
- Diğer kişi yavaş ve net bir şekilde konuşursa ve yardım etmeye hazır olduğunda basit bir şekilde etkileşim kurar.
- Somut ihtiyaçların karşılanmasına yönelik çok basit cümleleri anlamak ve kullanmak,
- Kendilerini ve başkalarını tanıtmak ve yaşadıkları yer, tanıdıkları ve sahip oldukları şeyler gibi kişisel ayrıntılar hakkında soru sormak ve cevaplamak,
- Diğer kişi yavaş ve net bir şekilde konuşursa ve yardım etmeye hazır olduğunda basit bir şekilde etkileşim kurar.
A2 (İLK)
A2 seviyeleri şunları A2 :
- Çocuğa en yakın alanlarla ilgili cümleleri ve sıklıkla kullanılan ifadeleri (ör. Kişisel ve aile bilgisi, alışveriş, yerel coğrafya, istihdam) anlamak,
- Bilinen ve rutin konularda basit ve doğrudan bilgi alışverişi gerektiren basit ve rutin görevlerde iletişim kurmak,
- Kendi geçmişi, acil çevre ve derhal gereksinim duyulan alanlardaki konuların basit terimlerle ilgili açıklamalarını yapmak.
A2 seviyeleri şunları A2 :
- Çocuğa en yakın alanlarla ilgili cümleleri ve sıklıkla kullanılan ifadeleri (ör. Kişisel ve aile bilgisi, alışveriş, yerel coğrafya, istihdam) anlamak,
- Bilinen ve rutin konularda basit ve doğrudan bilgi alışverişi gerektiren basit ve rutin görevlerde iletişim kurmak,
- Kendi geçmişi, acil çevre ve derhal gereksinim duyulan alanlardaki konuların basit terimlerle ilgili açıklamalarını yapmak.
B (BAĞIMSIZ KULLANICI)
B1 (orta düzey)
B1 seviyeleri
şunları B1 :
- iş, okul, boş zaman vb. Gibi düzenli olarak karşılaşılan bildik konularda açık standart girişin ana noktalarını anlayın,
- Dilin konuşulduğu bir bölgede seyahat ederken çoğu durumda durumlarla başa çıkma,
- Bilinen veya kişisel ilgi alanına giren konularda basit bir bağlantı metni üretmek,
- Tecrübeleri, olayları, hayalleri, umutları ve hırsları tanımlayın ve kısaca fikir ve planlar için nedenler ve açıklamalar gösterin.
- iş, okul, boş zaman vb. Gibi düzenli olarak karşılaşılan bildik konularda açık standart girişin ana noktalarını anlayın,
- Dilin konuşulduğu bir bölgede seyahat ederken çoğu durumda durumlarla başa çıkma,
- Bilinen veya kişisel ilgi alanına giren konularda basit bir bağlantı metni üretmek,
- Tecrübeleri, olayları, hayalleri, umutları ve hırsları tanımlayın ve kısaca fikir ve planlar için nedenler ve açıklamalar gösterin.
B2 (Üst ara madde)
B2 seviyeleri
şunları B2 :
- Karmaşık metnin, somut ve soyut konulardaki ana fikirlerini, uzmanlık alanındaki teknik tartışmalar da dahil olmak üzere anlamak;
- Her iki taraf için de zorlamadan mümkün olan yerli konuşmacılarla düzenli etkileşime giren akıcılık ve kendiliğindenlilik derecesi ile etkileşim kurmak,
- geniş bir konu yelpazesinde açık ve detaylı metinler üretmek ve çeşitli seçeneklerin avantaj ve dezavantajlarını veren bir konunun görüşünü açıklamak.
- Karmaşık metnin, somut ve soyut konulardaki ana fikirlerini, uzmanlık alanındaki teknik tartışmalar da dahil olmak üzere anlamak;
- Her iki taraf için de zorlamadan mümkün olan yerli konuşmacılarla düzenli etkileşime giren akıcılık ve kendiliğindenlilik derecesi ile etkileşim kurmak,
- geniş bir konu yelpazesinde açık ve detaylı metinler üretmek ve çeşitli seçeneklerin avantaj ve dezavantajlarını veren bir konunun görüşünü açıklamak.
C (YETKIN KULLANICI)
C1 (etkili operasyonel yeterlik veya ileri düzey)
C1 düzeyleri:
- çok çeşitli zorlayıcı, uzun maddeleri anlayın ve örtük anlamı tanımak,
- Açıklamaları çok fazla araştırmadan akıcı ve kendiliğinden fikirleri ifade etmek,
- Sosyal, akademik ve mesleki amaçlar için dil esnek ve etkili bir şekilde kullanın,
- Kompleks konular üzerinde net, iyi yapılandırılmış, detaylı metinler üretir ve örgütsel kalıpların, bağlayıcıların ve bağlayıcı cihazların kontrollü kullanımını gösterir.
C2- (USTALIK VEYA YETERLİLİK)
C2 :
- Hemen hemen her şeyi dinleyen veya duyanla rahatlayın,
- farklı konuşulan ve yazılı kaynaklardan gelen bilgileri özetleyerek, tartışmaları ve hesapları tutarlı bir sunumda yeniden oluşturun,
- En karmaşık durumlarda bile, kendiliğinden, çok akıcı ve kesin olarak, daha ince tonları ayırt etme ifade eder.
C2 :
- Hemen hemen her şeyi dinleyen veya duyanla rahatlayın,
- farklı konuşulan ve yazılı kaynaklardan gelen bilgileri özetleyerek, tartışmaları ve hesapları tutarlı bir sunumda yeniden oluşturun,
- En karmaşık durumlarda bile, kendiliğinden, çok akıcı ve kesin olarak, daha ince tonları ayırt etme ifade eder.
●●●●●
Necdet İÇEL
Yorumlar
Yorum Gönder