Ana içeriğe atla
MÂNÂSI, ÖNEMİ, ZAMANI, MEKÂNI VE ÇEŞİTLERİYLE
ZİKRULLAH (1)
Bu dünya hayatında yaşayan her insan, her yaptığı işin arkasında huzurlu ve mutlu olmayı hedefler. Ticaret yapan bir insan, helalinden kazanmayı, merde nâmerde muhtaç olmamayı, bakmakla mükellef olduğu kimselerin maişetlerini helalinden temin etmeyi ve evlâd-u ıyâli ile huzurlu ve mutlu bir hayat sürmeyi arzular. Bir talebe okula giderken, ders çalışırken, ilerde maaşlı bir memur veya amir olayım dünyada mutlu yaşayayım arzu eder. Evlenme şartlarına sahip iki insan nikâhlı olarak bir araya gelirken aile yuvalarında mutluluğu hedeflerler. Hatta arabalarının arkasına yapıştırdıkları çıkarmada “mutluyuz” diye yazarlar.
Her işin hedefinde mutluluk arzusu vardır. Anayasalar ve kanunlar bunun için çıkartılır. Devlet denen erk insanları veya toplumu mutlu kılmak içindir. Hatta medeniyetler bile bütün insanların huzurlu ve mutlu olması için inşa edilirler.
Batılı bir ilim adamı Francis Bacon diyor ki; “Medeniyetin son ufku; insan, huzur ve saadetinin inkişaf etmesidir.” Medeniyet dediğimiz şeyler insanların huzuruna hizmet ediyorsa medeniyettir. Eğer mutluluklarına hizmet etmiyorsa medeniyet görüntüsü altında Akif’in ifadesiyle; bir vahşetten ibarettir.
Halbûki insanın, insanlığın huzurlu ve mutlu olabilmesi her şeyden önce vicdanının rahat ve huzurlu olmasına bağlıdır. Bir insanın vicdanı rahat değilse, kalbinde sıkıntılar varsa, aklına takılan pek çok problem mevcutsa, öyle bir insan daima vicdan azabı çekecek, pişmanlıklar içerisinde yaşamaya mecbur kalacaktır. Fıtratı ve vicdanıyla ters düşen insanlar da hiçbir zaman mutluluğu yakalayamazlar.
İnsanın vicdanını rahatlatacak, gönlünü huzurla dolduracak gerçek mutluluk ve gerçek huzur ise, Allah’a iman edip, inandığını yaşayabilmek ve yaratıcısını her an hatırlayabilmek ve O’nu zikretmekle mümkündür.
Şu âyette Cenab-ı Hakk bu önemli hususa dikkatimizi çekerek;
“Onlar, inananlar ve kalpleri Allah’ı anmakla huzura kavuşanlardır. Biliniz ki, kalpler ancak Allah’ı anmakla huzur bulur.” (Ra’d:28)
Huzur ve mutluluğumuzun ana kaynağı olan, Allah tarafından rahmet ve şifa olarak gönderilen Kur’ân-ı Kerîm’de en çok geçen kelimelerden bir tanesi “zikir” kelimesidir. Kur’ân-ı Kerîm’de zikir kelimesi değişik türevleriyle 285 defa geçmektedir. (Muhammed Fuad Abdulbaki, Mu’cemü’l-Müfehres, “ z k r”md.)
Huzur ve mutluluğun olmazsa olmaz şartı iman ve zikirdir. Bu mesele Kur’ân-ı Kerîm’de o kadar çok farklı mânâlarda ifade edilmiştir ki, adeta zikir bütün mertebeleriyle imanı, bütün çeşitleriyle ibadeti, salihatı ve bütün renkleriyle de güzel ahlâkı içine alır. Anlaşılıyor ki zikirden mahrum olan, bu saydıklarımızdan da mahrumdur veya mahrum olma yolundadır.
Necdet İÇEL

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

                                  HURÛF-EBCED-CİFİR Harflerle rakamlarda tabiat ve hadiseleri etkileme gücünün bulunduğu veya bunların gaybdan haber vermede yararlı olduğu iddiasına dayanan sözde bir ilim. Literatürde daha çok ilmü’l-hurûf olarak geçmektedir. Gizli anlamlar içerdiği kabul edilen harflerin insana ve tabiata tesir ettiği inancına eski Mısır, Yakındoğu ve Hint uygarlıklarında, daha sonraları yahudi, hıristiyan ve İslâm kültürlerinde rastlamak mümkündür. Grek filozofları arasında da bu telakki zaman zaman kabul görmüştür. Nitekim Pisagor , âlemin ilk prensibinin aralarında bir düzen ve uyum bulunan sayılar olabileceğini ileri sürmüştür. Kaynaklarda Aristo’nun bile sayı ve harflerin esrarıyla ilgili bir eser yazdığı kaydediliyorsa da Arapça’da Kitâbü’s-Siyâse fî tedbîri’r-riyâse denilen bu kitabın uydurma...
                         BEŞİNCİ LEM’A   “…HASBÜNALLÂHU VE Nİ’MEL VEK Ȋ L” (Âl-İ İmran:173)        “Onlar (o mü’minler) öyle kimselerdir ki, halk kendilerine; ‘Düşmanınız olan insanlar size karşı ordu toplamışlar, onlardan korkun!’ dediklerinde, 
 bu söz onların imanlarını arttırdı ve Allah bize yeter, O ne güzel vekildir! dediler.” 
 (Âl-i İmrân:173) Üstad hazretleri Risale-i Nur’u te’lif ederken bazı yerleri isim verdği halde telif etmemiştir.Bunlardan birtanesi de 5.Lem’adır.Keşke 5.Lem’ayı te’lif etseydi ve İbrahim aleyhisselâmın “ hasbî ve halîl olma” kahramanlığını bütün yönleriyle öğrenme şansına sahip olabilseydik. Çünkü bizim mesleğimiz (21.Lem’ada da anlatıldığı gibi) haliliyedir.Halil olan da ‘Halilullah’ makamının sahibi Hz.İbrahim aleyhisselâmdır. Halîlullah olan (Allah’ın dostu) İbrahim aleyhisselâm, hasbî’ni...
HELÂK OLMA SEBEPLERİ Hz. Nuh aleyhisselam devrinden günümüze kadar pek çok kavimler helâk olmuşlardır. Allah onların yerine başkalarını getirmiş ve bu kanun sünnetullah olarak, cebri determinizm içerisinde devrimize kadar devam etmiş gelmiştir. Aynı sebepler aynı sonuçları doğurur prensibiyle diyebiliriz ki, daha önceki kavimleri helâk eden sebepler ne ise, bugün de aynı sebepleri yaşayanların da sonuçları benzeri gibi olacaktır. Allah’ın gücü, kavimleri helâk ettiği gibi aynı sebepleri yaşayan bugünkü toplumları helâk etmeye de gücü yeter: “De ki: Allah’ın gökten ve yerden size azap göndermeye gücü yeter…” (En’am:65) Allah kavimlerin başına felâketler gönderirken -hâşâ- Onlar’a zulmetmez: “Şüphesiz ki, Allah insanlara hiçbir şekilde zulmetmez. Fakat insanlar kendilerine zulmederler…” (Yunus:44) Helâk olanlar şu sebeplerle helâk olmuşlardır: Helâk olmanın en önemli ve birinci sebebi bütün çeşitleriyle zulümdür. Özellikle idareciler halkına zulmediyorlarsa felâketleri...