Mİ’RAC’IN TARİFİ (2)
Din-i mübin-i İslam’da anlaşılan miracın tanımı şöyledir: Hz. Muhammed’in (sas), Allah’ın lütfu, inayeti ve keremiyle Mescid-i Haram’dan alınıp Mescid-i Aksa’ya getirilmesi(İsra:1) orada peygamberlerin ervahına imam olduktan sonra(İslam Tarihi, M. Asım Köksal, Mekke Devri, Shf:308) semâvat âlemlerine seyr-ü sefer yaptırılıp O âlemlerde Cenab-ı Hakk’ın ifadesiyle “Büyük ayetleri” (İsra Suresi: 1; Necm Suresi: 18) görmesi ve seyr-ü seyahat yaparak Sidret’ülMüntehaya çıkması, (Necm Suresi: 14) kab-ı kavseyn’e ulaşması, (Nemc Suresi: 9) oradan da cennete götürülmesi, (İslam Tarihi, M. Asım Köksal, Mekke Devri, Shf: 312) bu safhadan tekrar geriye döndürülmesi ve Mescid-i Haram’a indirilmesiyle son olan bir mucizedir. (Elmalılı M.Hamdi Yazır Hak Dini Kur’an Dili C: 5, Shf: 276)
Mi’rac Mu’cizedir, Sebepler Üstüdür:
Mi’rac Mu’cizedir, Sebepler Üstüdür:
Mirac; Allah’ın yarattığı bir mucizedir. Allah’ın gücü ile yaratıldığından dolayı biz onu rahatlıkla kabulleniyor ve inanıyoruz. Fakat bu olayı sebepler dairesinde değerlendirirsek, bir insanın sınırlı derecedeki aklının anlaması, kavraması ve kabullenmesi zor olacaktır. Ya batılı müsteşriklerin yaptığı gibi te’vile kalkışılacak, ya da Efendimiz’in (sas) bu mu’cizeye, ruhuyla mı? Yoksa ruh ve bedenle mi? Gerçekleştirdi, sorularına cevap arayacağız. Sebeplerle izahını yapamayacağımızdan belki de inkârına sapacağız ve böylece imanımızı lekedâr etmiş olacağız.
Mirac; mu’cizedir ve fevka’l-esbaptır. Takat-ı beşerin ve tabiî sebeplerin çok üstündedir. Allah’ın kuvvetiyle, namütenahi güç ve kudretiyle meydana gelen, tabiatüstü müthiş hadisedir. Mucize lügat manasıyla: “Acze düşüren, bir şey yapmada başkalarını geride bırakan; kimsenin yapamayacağı bir yoldan olan” demektir. (Ferit Develioğlu, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat; shf:790) peygamberler peygamberlikleri ile zuhur ettikleri zaman;
a) Peygamberlerin elinden meydana gelen.
b) Peygamberlerin peygamberliğine şehadet eden.
c) Allah’ın yaratmasıyla meydana gelen.
d) Harikulâde hadiselerdir.
Dini ıstılahta mu’cize tanım olarak şudur: (Elmalılı M.Hamdi Yazır Hak Dini Kur’an Dili C: 4, shf: 105)
Mirac gibi şakk’ül kamer gibi mucizeler tabiatüstü, harikulâde olan ve beşerin mantığıyla ve sebepler dairesinde izah etmekten aciz kalacağımız olaylardır.
Necdet İÇEL
Yorumlar
Yorum Gönder